Două partide la
picioarele lui Oprescu?
Nu reiau toata discutia legata de diametrala
Berzei-Buzesti. Aduc in discutie o singura chestiune. Avem o sosea construita
partial, monumentul istoric Hala Matache care se gaseste pe profilul proiectat
al soselei, si doua solutii:
1) demolarea a trei case din spatele Halei Matache, demolarea Halei Matache si reconstruirea acesteia pe locatia celor trei case
2) devierea laterala cu 10 metri a traseului soselei, cu pastrarea latimii acesteia.
1) demolarea a trei case din spatele Halei Matache, demolarea Halei Matache si reconstruirea acesteia pe locatia celor trei case
2) devierea laterala cu 10 metri a traseului soselei, cu pastrarea latimii acesteia.
Proiectul celei de-a doua solutii a fost premiat
la Anuala de Arhitectura 2012.
Prima solutie are mai multe dezavantaje:
a) este mai scumpa (presupune exproprierea celor trei cladiri),
b) reconstruirea este un fals atat din punctul de vedere al monumentului istoric cat si din perspectiva cartierului: cartierul s-a creat in jurul Halei Matache, pozitionarea acesteia ca insula in interiorul soselei tinand de evolutia istorica (morfologie pastrata in multe orase occidentale),
c) este ilegala, intrucat legea prevede reconstruirea monumentelor doar in cazuri extreme.
a) este mai scumpa (presupune exproprierea celor trei cladiri),
b) reconstruirea este un fals atat din punctul de vedere al monumentului istoric cat si din perspectiva cartierului: cartierul s-a creat in jurul Halei Matache, pozitionarea acesteia ca insula in interiorul soselei tinand de evolutia istorica (morfologie pastrata in multe orase occidentale),
c) este ilegala, intrucat legea prevede reconstruirea monumentelor doar in cazuri extreme.
Dezavantajul celei de-a doua solutii consta in
necesitatea inlocuirii la cativa ani a sinelor de tramvai suprasolicitate pe
portiunea unde traseul deviaza (nu se pune problema reducerii vitezei de
parcurgere intrucat in ambele proiecte sunt prevazute mai multe treceri de
pietoni in zona Pietei Matache).
Nu vreau sa deschid aici o dezbatere asupra celor
doua solutii. Ma voi referi doar la comportarea institutiilor
statului.
Pe 15 iulie 2011 s-a incheiat o negociere intre
ONG-uri, Ministerul Dezvoltarii, Ministerul Culturii, Ordinul Arhitectilor si
Primaria Municipiului Bucuresti. S-a convenit reluarea lucrarilor (oprite din
cauza incalcarilor legii) si adoptarea celei de-a doua solutii (pastrarea Halei
Matache pe actualul amplasament). Primaria si Ministerul Dezvoltarii au dat
comunicate de presa prin care isi insuseau aceasta decizie, iar Ministerul a
emis un aviz pentru aceasta solutie.
Conform intelegerii, la sfarsitul anului 2011
soseaua putea fi terminata. Numai ca primaria a realizat ca nu are banii. Se
grabise se demoleze fara sa aiba banii sa reconstruiasca. Aflat in campanie
electorala, primarul Oprescu a acuzat ONG-urile de intarzierea lucrarilor.
Niciunul din ziaristii in fata carora facea aceste afirmatii nu i-a amintit de
intelegerea din iulie 2011 …
In toamna anului 2012 apar informatii ca primarul
Oprescu preseaza Ministerul Dezvoltarii si Ministerul Culturii pentru
modificarea solutiei prin demolarea Halei Matache. Ca Sorin Oprescu isi incalca
o intelegere nu este o surpriza. Nici ca nu poate sa accepte, ca orice vlastar
al aristocratiei de Primaverii, ca poate sa greseasca si ca exista o solutie mai
buna. Important este cum au reactionat institutiile
statului.
In septembrie 2012 Ministerul Dezvoltarii prin
secretarul de stat Marcel Bolos promitea, iar Ministerul intarea printr-un
comunicat de presa, o dezbatere publica in cazul in care se repune in discutie
avizul dat de Minister. In noiembrie 2012 avizul a fost rediscutat. Nu numai ca
nu a fost organizata o dezbatere publica, dar arhitectul Serban Sturdza,
coordonatorul colectivului care a elaborat pro-bono varianta de pastrarte a
Halei Matache, nu a fost primit la dezbateri. Ministerul si-a schimbat pozitia
cu 180 de grade si a avizat demolarea
Halei.
Pe 30 ianuarie 2013 a avut loc sedinta Comisiei
Nationale a Monumentelor Istorice. Subiectul Halei Matache nu figura pe ordinea
de zi transmisa membrilor comisiei. Incalcand regulamentul, secretarul de stat
Radu Boroianu (de doua saptamani in Ministerul Culturii) a introdus subiectul ca
prim punct al ordinii de zi si a sustinut demolarea. Membrii Comisiei au fost
consultati asupra a trei posibilitati de demolare si reconstruire a Halei, nu si
asupra solutiei de deviere a soselei.
Decizia pe care urmeaza sa o ia ministrul Daniel
Barbu este foarte importanta. Vom vedea, intr-un caz de mare notorietate, daca
structura institutionala, organizatiile profesionale si ratiunea conteaza, sau
traim intr-o oligarhie in care primeaza ambitia persoanei care imparte bugetul
mai mare. Ii sugerez profesorului Daniel Barbu sa priveasca chestiunea si din
aceasta perspectiva
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu