Construită între 1905-1909 (unele voci spun
1903-1909), Biserica Sf. Nicolae a fost ridicată ca dar al țarului Nicolae al
II-lea către comunitatea rusă din București. Îi este hărăzit hramul Sfântului
protector al țarului, Nicolae, care, mai apoi, nu l-a protejat pe țar, omorât
împreună cu toată familia de bolșevici, în 1917.
Nicolae al II-lea a plătit o sumă imensă
pentru construcție: nu s-a făcut nici o economie la împodobirea și înzestrarea
acestei adevărate bijuterii. Comunitatea rusă din București, cu rândurile
îngroșate după 1917 de numeroși expatriați, fugiți de ororile „marii revoluții
din octombrie” și de lagărele de muncă ale lui Stalin, s-a bucurat de darul
țarului până în 1934.
În acest an, Nicolae Titulescu, pe atunci ministru de
Externe, a găsit cu cale să stăruie pentru trecerea clădirii în
administrarea Universității, situată peste drum. Odată cu dominația sovietică
instaurată asupra României, avatarurile istoriei au pus din nou biserica sub autoritatea
Patriarhiei Moscovei, între 1947 și 1957.
A redevenit după aceea biserică
parohială, aparținătoare de Biserica Ortodoxă Română, până în 1992, când a fost
din nou atribuită Universității. Bucureștenii o cunosc acum fie ca „biserica
rusă”, fie ca „biserica studenților”.
Biserica este un exemplu târziu de edificiu
născut sub semnul Reînvierii Ruse. Această mișcare artistică s-a manifestat în
arhitectura rusă a celei de a doua jumătăți a sec.XIX și a primilor ani ai
secolului XX.
Mixând elemente ale stilului bizantin, puternic ancorat în tradiţia religioasă rusă, cu ecouri ale stilurilor prezente în arhitectura europeană a timpului, neoclasic, neoromanic, neorenaştere, romantism, apoi Art Nouveau, arhitecţii, pictorii și sculptorii care au reprezentat Reînvierea Rusă s-au supus aceleiași tendințe de întoarcere romantică spre obârșii care a dat naștere în România stilului neo-românesc, sau care a adus în Bulgaria curentul Reînvierii Naționale.
Mixând elemente ale stilului bizantin, puternic ancorat în tradiţia religioasă rusă, cu ecouri ale stilurilor prezente în arhitectura europeană a timpului, neoclasic, neoromanic, neorenaştere, romantism, apoi Art Nouveau, arhitecţii, pictorii și sculptorii care au reprezentat Reînvierea Rusă s-au supus aceleiași tendințe de întoarcere romantică spre obârșii care a dat naștere în România stilului neo-românesc, sau care a adus în Bulgaria curentul Reînvierii Naționale.
Planurile bisericii au fost desenate de
arhitectul V.A. Preobrajenski. Planul este în cruce greacă înscrisă (cruce cu
brațele egale), cu adaosul unor spații necesare cultului.
Încununată cu 7 turle în formă de bulb,
inițial aurite, biserica are fațadele din cărămidă aparentă, decorate cu ceramică
policromă și cu mozaicuri, cu chenare sculptate în piatră la portal și în jurul
ferestrelor.
Frizele de ceramică, cu motive inspirate din folclorul rus și cu
influențe Art Nouveau, medalioanele de mozaic policrom, burlanele bogat
ornamentate, turlele creează o ambianță aparte, unică în București.
Turla centrală este sprijinită pe pandantivi.
Patru turnuri mai mici, acoperite cu cupolele specifice rusești, ca niște bulbi
de ceapă, marchează colțurile naosului. Al șaselea turn se înalță deasupra corpului de construcție al intrării, un elegant cilindru acoperit cu decor de ceramică
policromă. Al șaptelea turn se ridică pe altar.
Din cauza conformației terenului, pentru a face
posibil accesul dinspre stradă, în același timp cu orientarea altarului spre
est, cum cere tradiția, intrarea este plasată neobișnuit, pe colțul clădirii.
Pictura interioară este executată în ulei, de pictorul
rus Vasiliev. Păstrând succesiunea scenelor prevăzute de canonul ortodox,
pictura bucură ochiul cu un colorit somptuos și cu un desen fluid, plin de
grație, care datorează mult stilului Art Nouveau, prezent în jurul anului 1900
în pictura rusească, dar mai ales în
ilustrația de carte, în scenografie și costum.
Pictura bisericii ruse din
București închide în ea ecouri ale atmosferei feerice a poveștilor populare
ruse, care au influențat hotărâtor stilul artiștilor adunați sub egida ideilor
Reînvierii Ruse. Pictura a fost restaurată în două rânduri, în 1948 și în 1967.
Cea mai frumoasă podoabă a bisericii este iconostasul
minuțios sculptat și aurit; a fost executat la Moscova, de unul dintre cei mai
importanți reprezentanți ai artei Reînvierii ruse, Viktor Mihailovici Vasnețov (1848-1926).
Desenator, pictor, scenograf, Vasnețov este universal cunoscut ca autor al
celebrei fațade a galeriei de artă Tretiakov din Moscova, exemplu clasic al artei
momentului.
Iconostasul bisericii Sf. Nicolae îmbină strălucirea aurie a migăloasei sculpturi în lemn cu bogăția și suavitatea culorilor icoanelor, conferind interiorului bisericii o prețiozitate rar întâlnită.
Iconostasul bisericii Sf. Nicolae îmbină strălucirea aurie a migăloasei sculpturi în lemn cu bogăția și suavitatea culorilor icoanelor, conferind interiorului bisericii o prețiozitate rar întâlnită.
Așezată într-un mic pâlc de copaci, păstrați
ca prin minune în centrul aglomerat al orașului, Biserica rusă este o oază de
liniște. Unul dintre locurile frumoase din București.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu