În anul 1937,
viața părea să-i surâdă statornic viitorului Rege Mihai I: era un Principe
tânăr și frumos, adorat de popor, având în perspectivă urcarea pe tronul unei
țări pornite pe calea prosperității și a civilizației.
La împlinirea
vârstei de 16 ani, pe când se pregătea să intre în armată, Guvernul, prin Ministerul
Aerului, cunoscând pasiunea pentru mecanică a Principelui, a hotărât să-i
dăruiască un automobil de marcă.
Regele Mihai la volanul Jaguarului
În 1937, firma englezească
Standard Swallow, din care s-a născut prestigioasa uzină Jaguar, a început
fabricarea modelului SS Jaguar 100, din care s-au produs, între 1937 și 1941,
un număr de 116 exemplare. Primul dintre acestea a fost oferit de Guvern
Marelui Voievod de Alba-Iulia.
"Jaguar SS100 - 1937 publicity photo" by Source (WP:NFCC#4). Licensed under Fair use via Wikipedia - https://en.wikipedia.org/wiki/File:Jaguar_SS100_-_1937_publicity_photo.jpg#/media/File:Jaguar_SS100_-_1937_publicity_photo.jpg
Destinul
întortocheat al acestei mașini îi conferise dintru început caracterul unei
mașini de colecție: este nu numai o mașină regală, nu numai o creație superb
desenată și excelent dotată tehnic, ci și prima dintr-o serie foarte scurtă.
Încă un amănunt: este primul automobil pe calandra căruia apare vestita
figurină-jaguar care, de-atunci, împodobește mașinile de această marcă.
Amănuntele
tehnice ale acestei minuni pot fi găsite în cartea lui Radu Portocală, Istoria întortocheată a Jaguarului Albastru,
care va apărea foarte curând sub sigla editurii Vremea. Destul să spunem că, la
vremea ieșirii din ateliere, atingea 164 km/h, viteză pe care o poate atinge și
astăzi, în urma unei restaurări pe cât de minuțioase pe atât de costisitoare,
care i-a redat pe deplin calitățile inițiale.
Splendoarea
mașinii regelui Mihai i-a atras încă de la început admirația nemărginită a
multor fani. Unul dintre cei mai pasionați, inginerul Alexandru Frim, mai
cunoscut ca îndrăznețul aviator Dudu Frim, pilot de încercare la I.A.R. Braşov,
campion naţional şi mondial de bob și participant la curse auto, a reușit să
cumpere Jaguarul în 1945.
Dudu Frim (worldwar2.ro)
Mirobolantele
proiecte de participări cu automobilul la curse internaționale au fost aduse la
neant de noile condiții politice din România, care pentru Alexandru Frim s-au
tradus în închisoare și consecvente persecuții.
Dudu Frim la volanul Jaguarului (worldwar2.ro)
În 1963, Frim
vinde automobilul, deja aflat într-o stare nu prea bună de conservare, unui alt
mare pasionat, avocatul Toma Suciu din Cluj. Vânzarea nu a decurs fără
peripeții, descrise de asemenea în cartea lui Radu Portocală.
Jaguarul, vopsit în galben, la vremea când era în posesia avocatului Toma Suciu
(mulțumiri Oanei Suciu, care ne-a comunicat fotografia)
De la văduva
avocatului o cumpără autorul cărții în 1973, după alte aventuri nu lipsite de
intervenția miraculoasă a hazardului. Începe o lungă și frustrantă
campanie de restaurare a minunăției, adăpostite între timp prin curțile
prietenilor și, uneori, chiar pe câte o stradă mai liniștită.
Din această
perioadă datează amintirile mele legate de Jaguar, lângă care stăteam lungi
după-amiezi de vară sub un copac de pe strada Dogarilor, alături de viitorul
jurnalist și de vreo trei prieteni de-ai lui pasionați de automobile, care
meștereau cu râvnă în speranța de a reface splendoarea adormită a mașinii
regale.
Regele Mihai - un pasionat de mecanică
Din când în când,
dărâmați de căldura toridă a verilor bucureștene, ne duceam cu toții la câteva
case distanță, să ne răcorim în vila ex-somptuoasă a unui general din alte
vremuri, al cărui fiu (doctor în drept de la Bonn, dacă nu mă-nșel), se
recalificase cu succes în meseria de tinichigiu auto. Fostul jurist actualmente
om al muncii din București (vorba lui Ilf și Petrov) ne întâmpina îmbrăcat în
haine ponosite. Mă fascinau papucii lui de casă, de fapt niște pantofi cărora
le dispăruse călcâiul, presat prin îndelunga călcare asupră-i. Fojgăia amabil
în jurul nostru, aducându-ne apă la gheață și mici tratații, interesându-se de
progresele în restaurarea automobilului și oferind mici sfaturi profesionale
tinichigerești.
Nu mult după
aceea, Radu Portocală, nemaisuportând atmosfera plină de neprevăzut în care
trăia în „cea mai dreaptă dintre orânduiri”, și-a rugat rudele sus-puse de la
Atena să intervină pentru eliberarea lui de sub oblăduirea comunismului. A
plecat la Atena, apoi s-a stabilit la Paris.
Printr-un mic
miracol – ca și celelalte de care e plină istoria Jaguarului – a reușit să scoată automobilul din România.
Au urmat
peripețiile restaurării în Anglia, cu piese originale și potrivit specificațiilor
de epocă, urmate de bucuriile expunerii mașinii în expoziții internaționale.
MS Regele Mihai și Radu Portocală alături de Jaguarul SS 100
Emoționant a fost
momentul din 1991 în care, în muzeul de mașini de epocă din cartierul Pantin
din Paris, Regele Mihai s-a reîntâlnit cu mașina tinereții sale, în toată splendoarea
ei regăsită.
Invitat de Radu
Portocală să se așeze la volan, Regele a fost întrebat de un ziarist dacă nu
vrea să pornească motorul. Răspunsul are valoare de exemplu în vremurile
noastre, în care nu numai politețea rafinată, ci chiar și simpla bună-cuviință
par a fi dispărut. „Dacă e de acord proprietarul…” a răspuns Majestatea Sa. O politețe regală.
Destinul a purtat
mai departe Jaguarul SS 100, primul din serie, către alte orizonturi, către
alți pasionați. El există și astăzi, în eleganța lui regăsită, păstrat cu sfințenie
într-o colecție de preț.
Jaguarul Regelui
Mihai rămâne pe vecie subiect de legendă, unul dintre acele obiecte cu destin
excepțional, încarnând frumusețea tehnică a unei epoci, alături de substanța
istoriei lungului timp în care i-a fost dat să ființeze.
Întreaga poveste
este istorisită cu nostalgie în cartea lui Radu Portocală. O carte-portret a
vremurilor care, deși încă fragil ancorate în prezent prin asemenea mărturii
păstrate, se pierd, încet dar inexorabil, în urma noastră. O carte care nu are decât un singur defect: se termină prea repede...
3 comentarii:
fain!
Excelent. Abia astept sa citesc cartea. Partea interesanta e ca au existat, de fapt, doua Jaguaruri SS100 in Romania: masina regala si inca una albastra, cu caroserie speciala facuta la atelierele Leonida in Bucuresti, care a circulat in Brasov si Hunedoara in anii 50, a fost exportata in Ungaria, si acum se afla, perfect restaurata, in Anglia.
Masina este una extraordinara!
rent a car Bucuresti
Trimiteți un comentariu