Nici nu se uscase
bine sângele din fața Teatrului Național, când, la 14 martie 1990, pitorescul
CPUN, străbunul nu mai puțin pitorescului Parlament actual, dădea la iveală,
din puțul gândirii sale, Decretul-Lege nr. 93, prin care modifica niște legi
pierdute în brumele anilor 1957 și 1968, înlocuindu-le printr-o lege ce reînvia
„Timbrul literar”, delicată atenție la adresa Uniunii Scriitorilor.
Îl urma pe listă Decretul-Lege
nr. 94 privind instituirea „Timbrului teatral” și lovind biletele de teatru cu o
taxă care se colecta în favoarea Uniunii teatrale din România (cunoscută sub numele de UNITER).
Alte Decrete-Lege
asemănătoare făceau cadouri similare câtorva organizații de creatori - sindicale în fapt -, pe spinarea publicului și a producătorilor de bunuri culturale.
Legile erau
semnate de dl Ion Iliescu, dar apariția lor, atât de intempestivă în acele
vremuri tulburi, și atât de țintită, nu poate fi despărțită de ideea
atotputerniciei în CPUN a domnilor Caramitru și Dinescu, membri marcanți ai
UNITER și USR, vedete ale ecranului TV, investiți de întreaga nație cu
calitatea de oracole ale prea-plinului sentimentelor revoluționare.
Erau vremuri
de mare curaj și speranță, astfel că, până la 12.09.1994 - cf. anexei nr. 9 la Normele metodologice nr. 48.211/1994 privind perceperea, încasarea, virarea” etc. etc., lista organizațiilor
beneficiare ale timbrului s-a mărit la 10, completată cu uniuni și
asociații noi și entuziaste de creatori „care, până la data elaborarii
prezentelor norme metodologice, au facut dovada înființării, organizării și
funcționării conform prevederilor legale în vigoare”.
Trendul era ascendent,
ceea ce dovedește și apariția, la 6 noiembrie 1996, a Ordinului 2269/1996, ce conține o listă pe
care figurează nu mai puțin de 18 beneficiari, între care tot soiul de
nou-veniți, priviți cu prea puțină simpatie de organizațiile tradiționale, cu rădăcini adânc
înfipte în perioada comunistă.
Trebuie remarcat
că și carierele persoanelor din conducerile uniunilor „bune”,
președinți, vice-președinți, membri marcanți, urmau un curs ascendent: bine
înșurubați în Camera Deputaților sau în Senat, acești oameni merituoși erau, și mai sunt
încă, propulsați în posturi de miniștri – ai Culturii, dar nu numai –, de
ambasadori sau cine mai știe ce alte funcții plăcute și bine retribuite.
Dar, în timp, s-a
considerat că 18 este o cifră prea mare și că împărțirea platoului cu prăjituri
la prea mulți musafiri, dintre care destui neinvitați, diminua porția la care
considerau că au dreptul exclusiv cei aleși.
Așa încât,
lovitură de teatru, la 14 octombrie 2003, vedem apărând Ordinul Nr. 2823/1566,
de pe care au fost înlăturați nepoftiții fără rubedenii sau prieteni acolo unde
trebuie, adăugându-se însă noi timbre – al arhitecturii, de divertisment – și
noi beneficiari a căror distincție îi îndreptățea la un loc la masa timbrului cultural.
Mai mult, celor cu
merite știute de aleși (chiar dacă mai puțin cunoscute de masa plătitoare) li
s-au atribuit două sau chiar 3 porții: astfel, UNITER a căpătat permisiunea de
a se înfrupta și din Timbrul teatral și din cel de divertisment, Uniunii
Compozitorilor și Muzicologilor i s-a deschis calea către Timbrul muzical, cel
folcloric și cel de divertisment, Uniunea de Creație Interpretativă a
Muzicienilor și-a văzut și ea afirmat dreptul la aceleași 3 timbre.
Cât despre dispăruți, vae victis, nimeni nu s-a ostenit să le explice de ce au fost eliminați, deși făcuseră, conform Decretelor și Ordinelor anterioare, "dovada înființării, organizării și funcționării conform prevederilor legale în vigoare”.
Cât despre dispăruți, vae victis, nimeni nu s-a ostenit să le explice de ce au fost eliminați, deși făcuseră, conform Decretelor și Ordinelor anterioare, "dovada înființării, organizării și funcționării conform prevederilor legale în vigoare”.
Legea transformă
publicul consumator de cultură în vaca de muls a uniunilor de creatori, și
producătorul de bunuri culturale în sluga ziselor uniuni.
„Sluga” este obligată,
volens nolens, să colecteze de la populație niște bani care-i grevează
vânzările și așa insuficiente, să-i contabilizeze și să dea raportul către
„stăpân”, angajând pentru aceste operațiuni personal plătit din propriul
buzunar, și să trimită grațios „cadoul” uniunilor, pentru ca „mărimile”
uniunilor să-și îndulcească zilele cu acești bani, să petreacă ore plăcute și
mai ales gratuite la munte sau la mare, în conversații visătoare „de creație”,
eventual botezate „festival” sau „simpozion”, să-și atribuie premii, să-și
tipărească operele greu-vandabile și reviste cu tiraj de sacoșă, să-și joace piesele cu câțiva spectatori și
să cumpere cu firmituri tăcerea sau adeziunea membrilor de rând, fericiți că
sunt colegi de uniune cu geniile naționale.
Pe deasupra, o neglijență
legală impardonabilă și perpetuată pune în același coș portocalele cu… cartofii, statul
amestecându-se prin această lege nu numai în treburile unor
întreprinderi/instituții pe care le întreține din banii publici – teatrele,
filarmonicile, opera, cinematografia etc., ci și în acelea ale unor entități cu
desăvârșire private, cum sunt editurile. Se ajunge astfel la situația
nefirească în care o societate privată, editura, este obligată de stat, sub amenințarea unor pedepse pe care domnii legislatori le vor acum penale, să
presteze servicii unei alte asociații private, Uniunea Scriitorilor, care nu
numai că nu-i oferă nimic în schimbul acelor servicii, ci chiar își permite să
privească de sus „pălmașii”, mai scăpând și unele regretabile inadvertențe
verbale („editorii mint cu ne-ru-și-na-re!” etc.).
Lăsăm deoparte
atitudinea ciocoiască a cuiva care afirmă „1 leu nu înseamnă nimic!”,
demonstrând astfel distanța cosmică față de universul unui cititor modest, pentru
care 1 leu poate însemna o pâine. Și pentru care această afirmație nu este populism.
De altfel, dacă ne aruncăm ochii pe declarațiile de avere ale domnilor conducători ai USR, care atestă venituri mărețe de zeci și sute de mii de lei - și mă refer numai la cele de la Buget, nu la drepturile de autor - și le comparăm cu pensia medie de 845 lei, ne explicăm incapacitatea acestor domni de a înțelege valoarea contribuției pe care o cer de la publicul cititor. http://www.insse.ro/cms/files/statistici/comunicate/com_trim/nr_pensionari/pensii_%20trIIIr14.pdf
De altfel, dacă ne aruncăm ochii pe declarațiile de avere ale domnilor conducători ai USR, care atestă venituri mărețe de zeci și sute de mii de lei - și mă refer numai la cele de la Buget, nu la drepturile de autor - și le comparăm cu pensia medie de 845 lei, ne explicăm incapacitatea acestor domni de a înțelege valoarea contribuției pe care o cer de la publicul cititor. http://www.insse.ro/cms/files/statistici/comunicate/com_trim/nr_pensionari/pensii_%20trIIIr14.pdf
Oricum, cititorul
nu datorează scriitorului acel leu.
Îi datorează
respect și afecțiune, dacă scriitorul îi trimite în mâini o carte care să-i atingă
sufletul. Caz în care acea carte va deveni un best seller, autorul își va găsi
satisfacția, inclusiv cea financiară și, dacă va dori, va putea să despartă din câștiguri
o sumă pe care să o destineze colegilor săi mai puțin norocoși. De bunăvoie și nesilit de nimeni.
Iar statul, din
impozitele necruțătoare pe care le ia de la editori, poate, la rândul său, să
facă acte de generozitate față de cultură.
Din punga lui, nu a populației și așa suficient de
împovărate, și a editurilor, de ani de zile aflate la limita subzistenței.
Abia atunci,
cuvântul „japca” nu va mai fi asociat nobilului cuvânt „cultură”.
2 comentarii:
Dincolo de această chestiune în care aveți dreptate, avem o problemă fundamentală: scriitorul nu prea poate trăi din scris. O carte bună e rareori un ”bestseller”. Vom avea prin urmare, în majoritatea cazurilor, doar amatori în ale scrisului, oameni care fac asta în timpul liber, din distracție, ambiții personale, rareori vocație. Dealtfel nu e prea greu să publici o carte în zilele noastre. Din ce trăiesc totuși scriitorii? Dacă nu sunt ingineri, probabil că trăiesc din politică.
La această problemă nici măcar nu întrevăd vreo soluție.
Problema fundamentală este generală: foarte rari sunt scriitorii - nu numai de la noi, ci și de pe întreg mapamondul - care trăiesc sau au trăit din scris. Așa cum am mai spus, Eminescu a lucrat toată viața ca redactor de ziar, Creangă a fost învățător, Caragiale birtaș. Și în vremurile mai aproape de noi, nu prea văd pe cineva care să fi trăit din scris, în afară de Sadoveanu - și aici e loc mult de discuție -, poate Zaharia Stancu și alții care au corespuns acelorași criterii. În străinătate e și mai simplu: scrii un best seller absolut - trăiești din scris. Scrii o carte cu răsunet îndoielnic - mergi mai departe la slujbă și spui merci că ești publicat. Din ce trăiesc scriitorii la noi? Unul din salariul de vice-președinte la USR plus cel de senator plus cel de la Uniunea Armenilor, altul din salariul de ambasador UNESCO plus cel de presedinte USR plus cel de la Academie, plus cel de la România Literară, altul din salariul de vice-președinte ICR, altul din salariul de deputat plus cine știe ce alte slujbulițe lucrative etc. Iar scriitorii mai "de rând", care nu prea au acces la politică, din vreo slujbă. Care cum poate. Nu poate fi întrevăzută o soluție pentru că nu există o soluție. Dacă nu există în țări mai puțin năpăstuite decât a noastră, unde de asemenea scriitorii trăiesc din slujbe, cum să existe la noi? Poate numai dacă plătim un timbru literar de 100 de lei pe carte. Și nici atunci, pentru că nu cred că s-ar cumpăra mai mult de 10 cărți pe an. În toată țara..
Trimiteți un comentariu